Musiikillinen kolmas tila – musiikkikorkeakoulun opettajat ja opiskelijat rakentamassa yhteistyötä turvapaikanhakijoiden kanssa

Authors

  • Katja Thomson

Abstract

Valmisteilla oleva väitöskirjatutkimukseni käsittelee World In Motion -nimistä musiikkiyhteisöä, jonka rakentajina ja toteuttajina ovat turvapaikanhakijat, maahanmuuttajataustaiset muusikot sekä suomalaisen musiikkikorkeakoulun opettajat ja opiskelijat. Tutkimuksessani selvitän, mitkä seikat edesauttavat tai estävät ’kolmannen tilan’ (Soja 1996) rakentumista musiikillisena kohtaamispaikkana sekä konkreettisen toiminnan että mielikuvien tasolla. World In Motion toteutetaan yhtyeprojektina, jonka keskeinen tavoite on musiikillisen kolmannen tilan luominen sellaisin taiteellisin ja pedagogisin menetelmin, jotka mahdollistavat eri kulttuuri- ja koulutustaustoista tulevien muusikoiden ja musiikin harrastajien luovan yhteistyön. Vuonna 2016 alkanut projekti sai alkusysäyksensä Euroopan pakolaistilanteeseen liittyvistä toimenpiteistä sekä niitä seuranneista reaktioista ja keskustelusta Suomessa ja kansainvälisesti (Vision Europe 2016). Yhtyeen taiteellinen työskentely pohjautuu vastavuoroiseen oppimiseen, yhdessä säveltämiseen ja sovittamiseen sekä improvisaatioon. Alun alkaen turvapaikanhakijoille ja musiikkikorkeakoulun opiskelijoille suunnattu yhtye sai pian jäseniä myös muista maahanmuuttajataustaisista muusikoista.

 

Section
Katsaukset

Published

2020-07-24

How to Cite

Thomson, K. (2020). Musiikillinen kolmas tila – musiikkikorkeakoulun opettajat ja opiskelijat rakentamassa yhteistyötä turvapaikanhakijoiden kanssa. Musiikki, 48(2), 81–87. Retrieved from https://musiikki.journal.fi/article/view/97116